tisdag 4 december 2012

Julkalender

Förra året hade jag en riktig lyxtillvaro i december. Adrian hade fixat ett paket varje morgon, med tillhörande skattjakt. Det här året är det lite mer sparsamt på julkalendersfronten, men helt svältfödd är jag inte; 

Jag har fått en liten, söt, klassisk kalender med luckor från mormor. Idag gömde sig en liten kanin bakom nummer fyra.

Varje kväll läser jag ett kapitel ur Jostein Gaarders "Julmysteriet". Lämpligt nog består den boken av 24 kapitel. Mysfaktor, check.

Sen tittar vi på årets julkalender på tv, Greveholms comeback. Än är jag inte jätteimponerad, men det kanske tar sig. Utöver den ser vi även på några gamla godingar. Pelle Svanslös, bästa Nissene på låven / Nissene over skog og hei samt något avsnitt ur Sunes jul här och där.

Det är en betydande skillnad på hur jag ser på julkalendrar nu i jämförelse med, säg 15 år sedan. När man var liten räknade man ner dagarna till julafton och tiden ville inte gå fort nog. Nu är det helt tvärtom. Man räknar dagarna och ser med fasa hur de springer iväg med stormsteg. Nu vill jag dra ut på adventstiden med allt julmys så länge det bara går, för rätt vad det är det sen julaftonskväll, alla klappar är öppnade, prinskorvarna är uppätna, gröten till tomten är utställd, släkten åker hem och kvar sitter man med en känsla av att nu är det slut. Men än är det ett tag kvar tills dess, och jag är INTE bitter. 

4 kommentarer:

  1. Du kan trösta dig - i år kommer släkten att stanna kvar
    och sova i stugan hela julaftonsnatten....vi kan dra ut på festligheterna lite längre den här gången!
    kram på dig från mig

    SvaraRadera
  2. Tjohooo! Spela spel och äta småcitrus!

    SvaraRadera
  3. Just det! Tjocka släkten övernattar/Övervintrar hos er i år. Kram från förväntasfull moster med barnasinne och juletindrande ögon

    SvaraRadera
  4. du glemte å nevne at du hadde lagd den heftigste julekalenderen til meg!!

    SvaraRadera