torsdag 16 januari 2014

2013

Då tänkte jag att vi skulle ta och prata lite om året som gått, som man ju brukar göra så här års. 2013 var på många sätt ett fantastiskt år, men ändå har det sällan känns så skönt att lägga ett år bakom sig och blicka framåt.

Vi kör en liten lista för att sammanfatta det hela;



Vilka platser besökte du?

Oslo, Seattle, Hawaii, Palau, Australien, Tromsö, Besseggen, Öland, Båstad, Värmland, Budapest och Bardufoss.

Palau

Vad var det bästa med 2013?

Alla fantastiska platser jag fick besöka och alla fina människor jag fick lära känna!

Vad var det sämsta med 2013?

Alla gånger jag var tvungen att säga hej då. Till de jag träffade på resan, familjen i Palau, vännerna i Australien, folkisgänget och alldeles för många gånger till Adrian. Att världens alla problem vilade på mina taniga axlar, att Haiyan tog vägen över Kayangel, att vänner hade ont och att barn var sjuka.

Vilken låt kommer alltid att påminna dig om 2013?

Här är några av många;

Kisel A Mlik (och alla andra Palausyntlåtar)
Let's Go Trippin- Dick Dale
Fishies- the Cat Empire
Thrift Shop- Macklemore & Ryan Lewis
I Couldn't Care Less- Leslie Clio
Wake Me Up- Aviccii
Run Right Back- the Black Keys
Christiania- Kaizers Orchestra
A Wolf Descends Upon the Spanish Sahara- Fair To Midland
Come Night- Sibille Attar
New Years Resolution- Camera Obscura

Lärde du dig något nytt?

Oja! Förutom allt skolrelaterat lärde jag mig, bland annat, att virka mormorsrutor, att "tomorrow will be a hard day's work at the farm" kan betyda en kvarts arbete framåt kvällskvisten, att det finns ett däggdjur som heter Binturong som ser ut som en liten farbror, att stjärnorna vi ser kanske inte finns och att månen inte alltid syns på natten.


Vad gjorde du som du aldrig har gjort förut?

Tuggade betelnöt, åt fladdermus, bryggde öl och gjorde vinbärsvin, såg en sjögurka föda, gick upp på vinden, firade 17 mai i Norge utan att jobba, styrde ett flygplan och såg en tennismatch.

Bästa boken du läste?

Hmm... Jag tror vi kan sammanfatta bokläsaråret 2013 som kvantitet före kvalitet. Men den sämsta var i alla fall "Your heart belongs to me" av Dean Koontz. Snälla, läs den inte.


Vad gjorde du på din födelsedag?

Största delen av dagen satt jag på ett tåg mellan Oslo och Stavanger, sen gick jag vilse, satte upp tält, drack bubbel i min tragiska ensamhet och såg världens bästa band.

Vad fick dig att skratta?

Sailkatten

Gång på gång på gång på gång...

Vad fick dig att gråta?

Orimligt mycket. En gubbe som log mot mig på stan, en kattunge som somnade i mitt knä, en kvinna som gav mig ett äpple på en flygplats och en man som pratade om surdeg. Jag tror jag har gått och blivit blödig på gamla dar...

Vad önskar du att du hade gjort mindre?

Snoozat och slösurfat.


Vad önskar du att du hade gjort mer?

Kramat Adrian när jag hade chansen.

Önskade du dig någonting som du inte fick?

Fred och rättvisa på jorden, ett krossat patriarkat, snö till jul och en banantelefon.


Önskade du dig någonting som du fick?

Säkert många saker, men inget som kan mäta sig med en Stins! Eller ja, fick och fick. Nu kan man ju inte äga en katt osv, men ni fattar.


Vad gjorde dig mest stolt?

Att jag tog mig upp för Stairway to HeavenBieberrummet och, som alltid, mina syskon!

Vad gjorde dig minst stolt?

Det är, som tur är, överstökat, glömt och preskriberat.

Häftigaste minnet?

När vi simmade i Jellyfish lake bland hundratals lena maneter som inte brändes. När vi snorklade och hamnade mitt i en flock delfiner. När jag mötte en haj. Det var häftigaste vattenrelaterade minnet, väl?

Fina 2013, vi hade det ändå rätt bra...

6 kommentarer:

  1. wow... og du da, herlige!

    SvaraRadera
  2. Fina Maria, fina 2013, fina jorden, fina alla....

    SvaraRadera
  3. Härlig blogg du har! och ett imponerande 2013 :)
    Jag råkade se Kaizers orchestra av en slump en gång för många år sedan, det var verkligen en positiv överraskning och tycker det är synd att de inte spelas mer i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack, vad glad jag blir! 2013 var verkligen inte så dumt... Och kul att du gillar Kaizers, det var jättesynd att de aldrig riktigt slog igenom i Sverige...

      Radera
  4. Hahaha skrattade rakt ut när jag såg Your heart belongs to me. Fan va bitter du var, och är fortfarande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så. Jävla. Bitter. Fast på en öde ö med all tid i världen att ligga och läsa en god bok i hängmattan. Och så hade jag bara den.

      Radera