måndag 7 januari 2013

Jul I Skogen

Tiden går, som bekant, fort när man har roligt och nu är mitt jullov slut för den här gången. Ska vi ta och titta lite på hur det ser ut när man firar jul i skogen? Vi gört!


Först åker man till det lilla huset i stora skogen. 


Så hugger man sig en gran. 


Om man är ambitiös kan man sen tillbringa ett drygt dygn med att slå in julklappar...


Så kommer äntligen julafton och man går upp tidigt och bakar rockbulle!


När släkten har kommit är det dags att klä granen. Först läste Anna sagan om när Pettson hade brutit foten och inte kunde hämta julpyntet på vinden och han och Findus fick klä granen med det de hade liggandes i huset. 



Sen lekte vi sagan om när Pettson hade brutit foten och inte kunde hämta julpyntet på vinden och han och Findus fick klä granen med det de hade liggandes i huset. 


Tjusigare gran har man väl sällan skådat?!


Efter bullar och glögg och Kalle Anka och Kan du vissla Johanna? var ingen hungrig, men vi åt julbord ändå!


Mormor läste en fin juldikt, dagen till ära. 


Och sen var det dags för paketöppning och rimläsning. Det tog som vanligt en bra stund.


Och vips var julafton kommen och gådd. Vissa åt risgrynsgröt och vissa somnade under julgranen på sitt nya fårskinn!

4 kommentarer:

  1. Fin repris för mig så här första dan på jobbet på länge och jag är lite trött och bara tänker på hur roligt jag haft det med alla i lilla huset i skogen.
    Puss och tack

    SvaraRadera
  2. Tack för fina bilder. Nästa helg kör vi Hälsingejul. Har du några rim som ska läsas då?? Kram fr moster

    SvaraRadera
  3. Puss och tack själv du! Eller ni. Vad bra att du påminde, kära moster, visst har jag ett litet rim. Ska rota fram det vid tillfälle så skickar jag det till dig! Kram!

    SvaraRadera
  4. Mer jul! Bra återberättat, som alltid :) Vi ses ju ganska snart ändå, tur det. Börjar ju få lite familjeabstinens efter 10 dagar i skogen. Och vill lite tillbaka!

    SvaraRadera