måndag 5 augusti 2013

Sång, dans, skratt och lek

Idag arrangerade den fantastiska Maria Svärd Ndoye en mångkulturell festival vid Djulö. 


Solen sken och det bjöds på en massa musik och dans från olika delar av världen. Det känns som att det är just sådana här initiativ Katrineholm behöver. Folk sjöng och dansade, även om det till en början behövdes lite uppmuntran för att släppa loss. 

Den enda jag tycker är lite tråkigt är att inte fler kom och deltog. Folk klagar så mycket på hur tråkigt Katrineholm är, för ett gäng år sedan röstade till och med Expressen fram staden som Sveriges tråkigaste. Jag och min syster pratade lite om det idag. Hur lätt folk säger att det händer ju ingenting i den här lilla skitstaden. Det är verkligen inte sant. Det händer en hel del. Det gäller bara att hålla sig uppdaterad och få arslet ur vagnen och faktiskt bege sig dit det händer. Som t.ex. till Djulö. 

Å andra sidan kanske det inte är det det handlar om. När det vankas allsång med Gabriel Fors kommer hundratals. Jag skulle vilja slå ett slag för att folk, vare sig de bor i Katrineholm eller inte, vidgar sina vyer lite och deltar i något de kanske vanligtvis inte brukar. Kanske man lär sig något nytt. Kanske man har jättekul. Kanske man inser att det här var inget för mig, men jag gav det i alla fall en chans. Kanske man slår hål på en fördom eller två.

 Som Johan Eklöf skrev i ett pressmeddelande en gång; "Katrineholm blir inte roligare eller tråkigare än man gör den."

1 kommentar:

  1. Hej! Kul att du citerade mig, man låter ju så himla smart då också ;)

    SvaraRadera