måndag 21 oktober 2013

Victors musiklåda


För några veckor sen fyllde min kompis Victor hela fyra år. Victor älskar att hälsa på hos mig och det finns en anledning till detta. I vårat hus finns nämligen en musiklåda. Allting i den skramlar, plingar, piper, rasslar eller klapprar. Jag tyckte det var på tiden att han fick en alldeles egen. Tyvärr visade det sig att utbudet av skrammel och pling i Katrineholm inte var så mycket att hurra för. Det var bara att, som så många gånger förr, konstatera att om man vill ha något får man göra det själv. Himla tur att alla i Hissjöstugan är så bra på att samla på sig skrot och så dåliga på att slänga till synes helt oanvändbara saker!  


Av en gammal snusdosa, en pinne, lite tråd och ett par träkulor blev det en alldeles utmärkt liten snurrtrumma.


Av ett par träpinnar (jag tror det är stoppa-i-halsen-pinnar, men det går säkert lika bra med glasspinnar), lite papper och en gummisnodd kan man göra en slags kazoo som kittlar något fruktansvärt på läpparna.

Burkar med något skramligt i + pinne + tidningspapper + tapetklister = maracas!


Och såklart lekskoleklassikern toalettrulle fylld med ris.


Sen ville jag ha en trumma också och det var det lite värre med. En gammal yoghurthink fick duga. Ljudet blev lite burkigt, skulle man kunna säga...


Den gamla färgomröraren fick nytt liv och blev en klappra. 

Och av två yoghurthinkslock, lite ståltråd och ett gäng kapsyler pysslade jag ihop en liten tamburin.


Sen tog jag min lilla låda och åkte till Trosa där vi spelade på alla instrumenten samtidigt tills öronen blev trötta. 

2 kommentarer:

  1. Åh, om du visste vad jag behöver se sånt här. Älskar!! Kram, moster

    SvaraRadera
  2. Vad du är snäll! Och tack för Nötknäppartips, nu är biljetten säkrad! Kram

    SvaraRadera