tisdag 14 oktober 2014

100 grejer om mig

1. Jag har haft en väldigt trevlig helg.

2. I fredags bakade jag två veganska tårtor till Anna och hennes kompisar.

3. Utan mjöl och socker.

4. Det blev asbra.

5. (Jag är ganska ödmjuk av mig)

6. Sen gick vi till Balkan Beat Party.

7. Vi dansade i flera timmar.

8. Det var jättesvettigt

9. Och jätteroligt.

10. Jag älskar hösten!

11. Hello Saferides nya album the Hunter, the Fox and Hello Saferide är så himla bra och höstmysigt, tycker jag.

12. Jag grät lite när jag såg en gubbe sparka lite i höstlöven idag.

13. Ibland önskar jag att jag kunde växa mig ett ståtligt skägg.

14. Jag skulle sätta blommor i det.

15. Jag har bara ett, enda, futtigt, litet skäggstrå.

16. Men jag är inte bitter.

17. När jag var yngre ville jag helst vara kille.

18. När någon sa "meh, Mia, du är ju inte en riktig tjej, du är mer som en av oss grabbar", tog jag det som en komplimang.

19. Nu är jag glad och stolt över att vara tjej.

20. Och lite arg för att jag tog det som en komplimang.

21. Och lite mer arg för att folk (killar) envisades med att säga så.

22. Krossa patriarkatet!

23. Men jag är, som sagt, inte bitter.

24. När jag blir gammal ska jag inte vara bitter.

25. Då ska jag ha en garderob som bara består av kläder med frukt på.

26. Sa jag att jag älskar hösten?

27. På tal om frukt, alltså.

28. Jag tänkte plocka lingon idag.

29. Det gick sådär.

30. Jag hittade en halv deciliter.

31. Men många fler trattisar.

32. Synd att jag inte äter svamp.

33. Mest av allt önskar jag mig ett litet hus.

34. Och en get.

35. Och ett plommonträd.

36. Och fred på jorden.

37. Och kanske en äppelsvarv.

38. Jag borde egentligen sova nu.

39. Jag sover ofta inte så mycket som jag borde.

40. Det finns så mycket roligt att göra som man bara kan göra när man inte sover.

41. Jag lyssnar ofta på barnböcker om spöken när jag ska somna.

42. Just nu äter jag frysta röda vinbär.

43. Det har jag lärt mig av min farmor.

44. Fast hon var mer inne på krusbär.

45. Hela listan ska inte handla om frukt och bär.

46. Jag lovar.

47. På mitt jobb hade vi en tävling som gick ut på att komma på det ultimata djuret.

48. Erik valde en sparv lika stor som en elefant.

49. Vi sa att det var kanske världens sämsta djur.

50. Då bytte han till en häst med ormansikte och nakenkattpäls.

51. Jag fick dåligt samvete för sparvelefantens skull.

52. Mitt ultimata djur är en kameleont med sälungepäls och sälungehuvud, fast med griskultingstryne. Det har fladdermusvingar, tvättbjörnsben, pandahänder och lemursvans. Och näbbdjursgifttaggar. Och både gälar och lungor.

53. Bra djur va!?

54. Varje gång Lalehs "Goliat" kommer på spellistan på jobbet blir jag lite tårögd.

55. Jag har gått och blivit blödig på gamla dar.

56. Jag är lite ledsen för att barfotasäsongen är slut.

57. Men glad för att det är höst!

58. Och snart är det jul.

59. Violer till mor.

60. Jag blir lite irriterad när jag har otajmat duschning vs. sängbäddning så jag måste duscha en extra gång pga förbjudet att lägga sig smutsig i ren säng.

61. Jag funderar mycket på vad jag ska klä ut mig till på Halloween.

62. Jag älskar att klä ut mig!

63. Men inget med blod i år.

64. Förra året var det ganska mycket blod inblandat.

65. Det köpta tog slut så då gjorde vi mer själva.

66. Det luktade otrevligt.

67. Länge efteråt.

68. Så inget med blod i år.

69. Men gärna läskigt!

70. Hjälp?

71. Egentligen vill jag vara den läskiga med ögon i händerna från Pans labyrint.

72. Han är nog det läskigaste jag vet.

73. Förutom tandläkare, tunnelbanor och hus som brinner.

74. Jag är extremt dålig på att skära bröd.

75. Det blir alltid jättetunt i den ena änden och jättetjockt i den andra.

76. Man skulle kunna tro att övning ger färdighet, men om möjligt blir jag sämre för varje gång.

77. Jag googlade precis om det heter änden eller enden.

78. Pinsamt.

79. Jag skyller på att jag mest skriver saker på norska nu för tin.

80. Två band som jag skulle vilja se live är Tiger Army och Fair to Midland.

81. Två band som jag skulle vilja o-se live är Sabaton och WASP.

82. Ibland när jag ska handla mat inser jag att jag är vuxen och får köpa precis vad jag vill.

83. Glass till middag!

84. Eller syltlök.

85. Svampar är något av det finaste jag vet om.

86. Det kan vi prata mer om imorgon.

87. Jag grät lite idag när jag såg en jättefin, liten svamp i skogen.

88. På tal om blödig.

89. Sen gick jag vilse.

90. En man med en hund som såg ut som en säl, fast liten och ljusbrun, frågade om jag behövde hjälp.

91. Jag sa nej.

92. Det var dumt. Jag behövde hjälp.

93. Jag gick runt på stigarna på måfå.

94. De enda jag stötte på sen var samma gubbe och samma hund. Flera gånger.

95. Men då var det ju försent att erkänna att jag inte visste var jag var.

96. Till slut kom jag hem, såklart.

97. Ett par timmar senare än beräknat, bara.

98.  Dagens läxa; lita på främmande farbröder i skogen.

99. Nu borde jag verkligen gå och lägga mig.

100. God natt. 

7 kommentarer:

  1. Hahahhaahahaahaha åh jag dör. Och gråter lite. På tal om blödig liksom. Och stör alla andra i datasalen med mitt okontrollerade snyftfniss.

    SvaraRadera
  2. jeg døde og. for en morgen dette ble!

    SvaraRadera
  3. Håller med ovanstående kommentarer här var en ett litet miserabelt vrak men nu känns det bättre, tack din muppiga mupp!!!!!!

    SvaraRadera
  4. Jag också... blir blödig. Och tårögd.
    Jag tror att farbröderna i skogen ska ha med sig sälhundar för att man ska lita på dem.
    Tack för det bästa idag!

    SvaraRadera
  5. Åh hörrni, så himla fina ni är, hela bunten! <3

    SvaraRadera
  6. Du har en bild på den där himla fina koftan med grönsaker på någonstans på din blogg, undrar var man köper den?

    SvaraRadera
  7. http://mariapiafiastinalisa.blogspot.no/2014/06/varldens-basta-skattjakt.html

    Menar du skattjaktskoftan? I så fall är det från Gudrun Sjödén!

    SvaraRadera