torsdag 5 april 2012

Easy peasy lemon squeezy

Idag grämer jag mig över att jag helt glömde bort att sätta lappar på folk igår och att det haglar ute så att jag inte kan ha på min gula påskklänning...

Men ett knep som alltid funkar är ju att dränka sina sorger. I en farligt god citronvodka!


Man tager ca 10 citroner och river av skalet. Skalet lägger man i en skål och häller över några deciliter vatten. Jag tog 5. Detta låter man stå och gotta sig i en timme. Under tiden pressar man ur saften ur citronerna och blandar med 2-3 dl socker. Efter att timmen har gått silar man ner skalvattnet i citronsockersaften och spetsar med vodka efter behag. 3 dl är ganska lagom. Easy peasy. Jag dricker den som den är, med is. Om man vill ha den mer liköraktig kan man ta bara en knapp dl vatten istället för fem, och ha i lite mer socker.


Den ska kunna hålla sig i 6 månader om den förvaras svalt, men enligt mina erfarenheter brukar den vara slut efter blott ett par timmar.

Till detta bjussar jag på en timmes vårpeppsmusik!

GLAD PÅSK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar