lördag 18 augusti 2012

Mot sydligare breddgrader!

Bär det av i morgon. I morgon flyttar jag till Skåne, och Tomelilla. Jag har aldrig varit i Skåne, bortsett från en gudsförgäten klassresa till Helsningborg när jag var student. Om Tomelilla vet jag ingenting, men en snabb googling ger mig en liten insyn på vad det är för ett ställe.

Tydligen ska där finnas bokskogar. Det är bra. Bokskog är min topp ett skog.

Ett pyttepyttelitet museum om Hasse & Tage ska också finnas i trakten. Hasse & Tage är väl inga husgudar, direkt, men jag gillar ju allt som är litet, så det bådar ju gott. Vidare ser jag att filmen Äppelkriget är inspelad däromkring och äpplen är gott.

Där finns ett spannmålslagerhus. Som är rivet.

Till kommunens invånare hör 100 häckande glador och 13 olika arter fladdermöss! Hurra!

Här finns;
8 idrottsplatser
4 friluftsbad
4 ridklubbar
3 sporthallar
3 marknader, samt
1 ånglok

På biblioteket finns det 73 000 böcker och en sagodusch, vad nu än det må vara.

Det finns också ett slott, en korsvirkesgård, Fritiof Nilsson Piratens grav, ett 50-talsnostalgicafé, och något som heter Svampabanan som jag inte hittar någon information om, men som jag nu är oerhörd spänd på.

Jamen visst, hörrni! Här kommer jag nog att trivas!

1 kommentar:

  1. Hoppas att du får många nya lekkamrater i skolan. Kram, moster

    SvaraRadera