lördag 7 september 2013

Bardufoss


För ett par veckor sen var jag ju uppe i norr och hälsade på den här killen. 


Han har, mot allt vett och förstånd, bosatt sig i Bardufoss. Bardu betyder,givetvis, Bjärv på nordnorska. Bardufoss har, rent kulturmässigt, en del att önska. Där finns en flygskola, en militäranläggning, och en "nattklubb". Arctic heter den, och är något i sitt slag. T.ex. spelade dj:en riktiga cd-skivor (kids, fråga er mormor) och ur högtalarna ljöd varannan E-type och varannan Aviccii. 


Men blickar man bara upp över taggtrådsstängsel och betong är faktiskt den lilla byn som Gud glömde omgiven av storslagen fjällnatur och porlande älvar. Det här, t.ex., är Måselvfossen, Norges nasjonalfoss. Här kan man titta på klättrande laxar om man har tur. Vi hade det inte. 


Vi gav oss ut på en liten tur i skogen. Planen var att norpa åt oss ett par geocachar, men tydligen har folket här uppe inte så mycket bättre saker för sig än att sitta och klura ut löjligt svåra gömställen...


En uggla hittade vi i alla fall. 


Och några bär som jag var övertygad var tranbär, men vid närmare eftertanke nog var något annat. Som tur är lever vi dock än. 


Sen kom vi upp på ett litet berg där marken var röd och fin och utsikten grann.


Och sen tappade vi bort stigen...


...men hittade ett vattenfall. Slutet gott, allting gott.

Sen åkte jag till Oslo för att tillsammans med min älskade syster avverka Kaizerskonsert nr 3 av 5. Episkt var var det var och inget mindre. Nu laddar vi inför finalen i Stavanger nästa vecka då grabbarna bjuder upp till en sista dans. Tårar kommer fällas, men den dagen, den sorgen. 

3 kommentarer:

  1. När jag läser detta spelas Grieg på radio. Rätt Ok koppling. Kram från moster

    SvaraRadera
  2. Åh, tack för hjälpen! Hönsbär har jag aldrig stött på förut!

    SvaraRadera