onsdag 3 december 2008

Ja, världens bästa pappa... Fixa snö nu!

Ännu mera hurra! Idag när jag klev utanför dörren var allt vitt! Visserligen håller snön redan på att smälta bort nu bara några timmar senare, men ändå!

Idag har det pratats julkalendrar. Jag har ännu inte sett årets julkalender, så jag har ingen uppfattning eller åsikt om den. Jag har faktiskt inte sett julkalendern på flera år. Något som jag däremot har en uppfattning om är vilka julkalendrar jag tycker har varit de allra bästa genom åren, nämligen;

5. Dieselråttor & Sjömansmöss

2002. Jag verkar vara en av väldigt få som tycker att det här är en av de allra bästa julkalendrarna. Två barn som är på kryssning blir förminskade och nerspolade i maskinrummet av toalettdykaren Lucky Closette (vad en toalettdykare egentligen är verkar ganska oklart. Någon slags råtta?) Där nere lever en massa dieselråttor, jag vill även minnas ett kölsvin, en solkatt och oraklet i oljetråget. Grym! Tror faktiskt att det här var den sista jag faktiskt följde. Jag hade t.o.m det tillhörande dataspelet...


4. Jul på Näsbrännan, Skuggan av en gris.



Det här var radiokalendern 1993, som genast blev en hit i min familj. Den handlar om några galna hustomtar som bor under golvet i ett öde hus. Just det här året kommer en familj som ska fira jul där, och tomtarna försöker hjälpa till så att familjen ska få det så bra som möjligt, så där som hustomtar gör. Det går väl sådär. Favoriterna var fladdermössen Vesper Nilsson & coolingen Clint Luva.


3. Trolltider.


Trolltider har gått som julkalender två gånger, -79 och -85. Eftersom jag inte var född då har jag aldrig sett den som just en julkalender. Däremot gick den i repris på tv någon gång när jag var liten, och den finns också på film hemma i Hissjö. Förmodligen den mysigaste julkalendern ever, med vättar, troll, häxor och feer. "Men vad har hänt med min röst?!"

2. Tomtemaskinen.



1993. Om gubben Pettson och katten Findus. Pettson har råkat lova Findus att tomten ska komma på julafton, och börjar därför uppfinna en tomtemaskin. HUR bra som helst!

1. Sunes Jul.



Såklart. Utan tvekan den absolut bästa julkalendern genom tiderna. Förmodligen det bästa som någonsin sänts i svensk tv. Behöver väl ingen närmare beskrivning. Såg bara lite av den när jag var liten, men jag kommer ihåg när min kusin fick den i julklapp för rätt många år sen. Jag har nog aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv! Bästa avsnitten är julhandeln, snöbollskriget och julbaket, och jag har i skrivande stund aldrig funnit mig i en situation där ett Sune-citat inte passar in. Rudolf och Håkan äger!


(Nej, Mysteriet på Greveholm är inte med. Deal with it!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar