tisdag 29 november 2011

Frid. Lite julstämning om jag får be.


Jag vet att det inte ens är december ännu, men för mig börjar julen alltid 1a advent. Och när julen börjar, då vill jag ha snö. Förra året kom snön hit till Oslo redan den 14 november. Det vet jag för det var forsta kvällen jag hånglade med Adrian. Magiskt. Om blott två dagar är det december. Yr.no snackar om 10 plusgrader och regn. INTE ok.

På tal om julstämning finns det en del saker som inte går att köpa för pengar. Julstämning är en av dem. Folk tjatar och tjatar om julstämning som aldrig infinner sig, och bättre var det förr. Stress, stress och köpa, köpa, köpa. Köp så mycket julstämning ni vill. Adventsstjärnor, hyacinter, julklappar, glögg, tomtar, halmbockar, granar och ugglor. Allt går att köpa. Men någon riktigt julstämning blir det inte av om man tror att det räcker. Det handlar om att stanna upp, titta, lyssna och lukta på julen. Allt behöver inte alltid vara så jävla perfekt. Skit i allt som "måste" göras. Ut i skogen och klappa granar. Ät upp hela pepparkaksdegen. Peta in små nejlikor i en apelsin och kör ner näsan. Infinner sig inte den berömda julstämningen då så vet jag inte vad.

Igår fick jag lite julstämning som ett brev på posten. En fin liten julkalender. Från mamma och pappa i skogen. Tack!

1 kommentar: