torsdag 24 november 2011

Jag anar ugglor i mossan



Vad är grejen med ugglor? Nu när det börjar närma sig jul fylls stadens gator och butiker av ljus, granris, tomtar och ugglor(?!). Det ska vara ugglor på halsband och örhängen, ugglor på kläder, för vuxna så väl som för barn, ugglejulgranskulor i granen, ugglebilder på adventsljusen, scrapbookspappersugglor på var och vartannat julkort, ugglekuddar i sofforna i alla heminredningstidningar och självklart slår vi i år in alltsammans i omslagspapper fyllt av pastellfärgade ugglor. Jag anar ugglor i mossen. Eller mossan. Vad jag har hört är ugglor inte alltid så snälla och oskyldiga som de har oss att tro.




Ugledikt

Jeg har aldri hilst på ugler før jeg.
Men i dag da jeg sto og plantet kål og salat kom en stor og tykk ugle bort til meg.
Han så snill og vennlig ut, men vet du hva han gjorde?

Jo, han sa att bedet mitt var rotete och dumt,
og att jeg hade for lang nese och for stor bart,
og att han kunne løfte store trær og kaste dem av gårde som fyrstikker,
og så trampet han rett ut i bedet og dro opp mange av kålplantene,
og tømte ut alt vannet av hagesprøyten,
og til slutt kastet han tunge steiner tilbake i bedet,
og spiste opp all salaten før han gikk sin vei.

Dum ugle.
Slem ugle.
Ugle som lyver og snakker stygt.
Nei, jeg hadde aldri hilst på ugler før,
men nå vet jeg noe om ugler.
Vet du hva jeg vet om ugler?
Jo, jeg vet at alle ugler er slemme.
Og alle ugler er dumme.
Og alle ugler lyver og stjeler og spiser opp salat,
og kaster stein i bed og snakker stygt.

Det vet jeg om ugler.
Derfor vil jeg aldri være sammen med ugler mer,
eller hilse på dem eller snakke med dem,
bare jage dem bort med stokker og steiner.

-Arild Nyqvist 1979-

Där hör ni. Lite inte på dem.

2 kommentarer:

  1. Men - men - inte alle ugler er dumme og slemme.
    Jag tänker på Duns och Lille Ugle och Uggla och Snuggla. Modren

    SvaraRadera
  2. Klart att inte ALLA ugglor er dumme og slemme. Bara de som førstør grønsaksland och ljuger och kastar sten. Lille ugle som ikke er søt och Duns ær snælla ugglor.

    SvaraRadera