torsdag 19 januari 2012

Läs en bok då!

Gört. Jag läser på tok för lite böcker nu för tiden. Jag saknar den svunna tiden när man hade mer tid och bokbussen kom varannan vecka och man fick låna nästan hur många böcker man ville och sträckläsa 20 stycken i ett varmt tält ute på gräsmattan. Och när jag faktiskt har lite tid till läsning, ofta innan man ska sova, är jag alldeles för trött för de tungviktare jag egentligen är sugen att ge mig in på. Men en liten mer lättläst en orkar man kanske med. Två fina som jag har läst i år är de här;


Eskil-riddaren av syrénbersån har Gunilla Linn Persson skrivit och är en kort, men fin och sorglig historia om en kvinna som heter Karl-Astrid och som någonstans i slutet av fyrtioåren får en son. Sonen är mongoloid, som det hette på 50-talet då boken utspelar sig, och trots att det är brukligt att lämna bort sådana barn bestämmer sig Karl-Astrid för att behålla honom. Sjukt fin bok. 

Den andra boken, Boktjuven av Markus Zusak, har jag velat läsa länge. Jag har önskat mig och önskat mig, inte har jag gått och köpt den. Det var liksom en bok som jag ville . I julas fick ja'n. Den kanske klassas som en ungdomsbok egentligen, men det är väl inte så noga. Döden själv berättar en historia om en liten flicka som växer upp i ett fattigt område i nazityskland. Flickan älskar böcker och knycker dem där hon kommer åt. En ganska stillsam bok, men fin. 

Seså, läs bok. 

1 kommentar:

  1. Seså kallade jag mig själv för när jag var riktigt liten. Nu har Seså gått till bibblan och ställt sig i kö för "Boktjuven". "Eskil" läste Seså i julas när du var hemma i skogen. Ge oss gärna fler boktips.

    SvaraRadera