fredag 4 april 2014

Hekla Stålstrenga

Min nya chef har introducerat för mig ett band. De heter Hekla Stålstrenga och spelar folkmusik i ny tappning med texter som handlar om båtbyggare och fyrar (och en hel massa annat som jag knappt förstår hälften av pga obegriplig nordnorsk dialekt. Något med kor och får och en hammare också, tror jag.)

Och bara ett par veckor efter att jag hört dem för första gången höll de konsert i Oslo. Timingen kunde inte ha varit bättre. Jag fick liksom lagom lång tid för att lyssna in mig på alla låtar (och bli smått besatt av vissa) utan att tjata ut dem (vilket, som alltid, när det gäller mig är en tidsfråga / hälsningar repeat-tjejen).


Anna och jag var på plats i operan, raka i ryggarna som furor eftersom vi snålat med stolsryggspengarna. Men konserten var väldigt fin, det sjöngs och gneds på fiol så det stod härliga till, i samspel med gitarr, kontrabas, orgel, banjo, dobro, trummor och skrammel. Jag är mycket nöjd över att jag fick möjligheten att se dem, och såklart över att min bästa hitta-på-saker-partner-in-crime ville följa med!

Här är en video från en annan gång av min just nu mest spelade låt;

3 kommentarer:

  1. Låter bra det där...Har kollat konserterna framöver, men inget i Svedala har jag sett.
    Fast det finns så himla många festivaler de kunde vara med på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de är nog inte så välkända utanför Norges gränser. Än. Du får väl tipsa någon festivalgeneral!

      Radera
    2. Ja. jag får nog göra det...

      Radera