fredag 4 april 2014

Vårshopping

Oslo visar sig från sin absolut bästa sida den här veckan. Solen skiner och folk börjar krypa fram ur sina hålor.

Igår gav jag mig ut på en liten Fretex-shoppingrunda. (Fretex är namnet på norska frälsningsarméns butiker). Jag kan inte komma ihåg när jag sist köpte några nya kläder (till mig själv). Det som är lite farligt när man köper nästan allting på loppis eller second hand är att det lätt går överstyr, att man blir girig. Det kostar ju (oftast) inte så mycket och hittar man något fint tänker man att det är bäst att passa på, man vet aldrig när man hittar ett sådant kap igen. Och om man, som jag, älskar att leta och samla på sig gammalt skrot kommer man oftast hem med mycket mer än man egentligen behöver. Handlar man dessutom i butiker där överskottet går till välgörenhet är det ganska svårt att komma på en anledning till att inte köpa något. Och även om det är tusen miljoner gånger bättre att handla för mycket gamla grejer än nya blir det ju fortfarande en form av överkonsumtion. Så jag försöker att inte "slinka in" i butikerna lika ofta, utan faktiskt gå dit när det är något jag vet att jag behöver.

Igår tyckte jag alltså att det var dags att fräscha upp vårgarderoben lite. Det här är vad jag fann;


Och nej, jag kanske inte behöver tre nya klänningar. Men jag försvarar mig (till mig själv) med att nu är i alla fall vårshoppingen avklarad och det kommer dröja länge innan jag "måste" ge mig ut i frestelsens boningar igen.

1 kommentar:

  1. Hörrödudu - inte en enda gul citron, orange apelsin, grönt äpple.
    Vad har hänt? Inget fruktansvärt hoppas jag.

    SvaraRadera