tisdag 8 april 2014

The Grand Budapest Hotel


Igår var jag och Anna på bio och såg Wes Andersons nya, the Grand Budapest Hotel. Den utspelar sig i det fiktiva landet Zubrowka (namne med den där bisonvodkan, väl..?) där man får följa hotellets concierge (som jag inte är helt hundra på hur man översätter. Någon form av överhovmästare, fast på ett hotell. Typ. ) och hans lobby boy och deras äventyr. 


Jag tyckte så mycket om den. Framför allt var den så himla snygg. Miljöerna, detaljerna, färgkombinationerna...


...och såklart alla karaktärerna. Det vanliga gamla gänget var samlat, även om många av dem hade mindre roller än väntat. 

Men om man ska klaga på något, och det ska man ju i allra högsta grad, är det så jävla trist att av alla dessa karaktärer är extremt få kvinnor. Ni ser ju själva på bilden ovan. Och de kvinnor som faktiskt är med porträtteras inte direkt på något vidare fräscht sätt. När man tänker på det är hela filmen en historia om en mans äventyr tillsammans med andra män, återberättad av en man till en annan. Ju mer jag tänker på det desto mer skulle jag vilja ogilla den här filmen bra mycket mer än jag gör, vilket nästan är inget alls.

3 kommentarer:

  1. Hehe, instämmer med föregående talare! Men mysig var den :) Hoppas han kan fräscha till sig till nästa film...? Jag blir alltid lika förbryllad över att du lyckas blogga utan att jag märker det, nu när vi bor under samma tak..! Men det är ju inte så konstigt egentligen, det är ju inte som att vi sitter klistrade vid sidan av varandra 24 timmar om dygnet. Men du förstår vad jag menar. Alltid lika postivt överraskad blir jag i alla fall, partner-in-crime där. <3

    SvaraRadera
  2. Känner ni möjligen till Bechdel-testet? Inte många filmer klarar det....
    Har inte sett denna (än) så jag kommenterar inget mer just nu.

    SvaraRadera
  3. Jadu Anna, när katten är borta osv...

    Och klart vi (eller iaf jag) gör det, och jag kan bara meddela att den här filmen failade stort på samtliga punkter!!

    SvaraRadera