fredag 30 mars 2012

El perro esta bajo de la mesa

Jag åkte direkt från London hem till Sverige en sväng. Finaste barndomsbästisen hämtade vid flyget och så körde vi en vanlig hederlig pyjamaspratkväll. Som på den gamla goda tiden. Det var fint.

Sen åkte jag hem till skogen och hängde med päronen. Johannes slet sig loss från folkhögskolebubblan ett par timmar och kom och spelade lite spel. När jag kört hem honom höll jag på att krocka med en hare. Spattigare djur får man leta efter.

Igår var jag hos fina familjen Hoinard/Karlsson och busade med barn. Viktors nya favoritlek var spela blockflöjt med påskägg på huvudet.

Och nu är jag tillbaka i Oslo. Har blivit lite krasslig så fick kvällen fri. Den använder jag till att genom små spel lära mig länder, landskap och huvudstäder. Jag fick typ tre rätt på USA:s delstater, men landskapsdjuren sitter där de ska. Det handlar om att prioritera vad som ska få ta plats i hjärnan.


Jag lärde mig alla landskapsdjur med hjälp av de här bilderna för en herrans massa år sedan och den kunskapen sitter kvar än idag. Vissa saker fastnar. Jag kommer t.ex. heller aldrig glömma hur man säger "hunden är under bordet" på spanska. Typ det minst viktiga vi lärde oss på språklektionerna på högstadiet, men det enda som sitter kvar. Märkligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar