onsdag 6 juni 2012

Mission not completed!

I morse gick jag upp strax före fyra, efter blott två timmars sömn. Här skulle tittas på venuspassage! Fast jag hade inte tänkt på att vi är omringade av höghus där jag bor, så jag traskade bortåt. Då kom jag till skogen. Med alla höga träd. Så jag satte mig ner och väntade tappert på en blöt bänk i en timme. När den hade gått var solen inte ens i närheten att titta fram över trädtopparna så jag pallade några syrener och gick hem. Men jag kunde inte riktigt sova. Det gnagde lite i mig att jag aldrig skulle få se venus passera solen. Inte för att jag bryr mig så mycket om astronomi egentligen, men bara för att sen är det för sent. Vem vet, om några år kanske jag bor i ett högt torn med ett teleskop som enda vän och då vore det lite skönt att kunna luta sig tillbaka och tänka att man minsann hade sett den lilla, svarta pricken vandra över solens yta. Så jag gick upp igen och traskade till högsta våningen på huset, solen var precis på väg att klättra över hustaken, men då kom jag på att det ju är asfarligt att titta rakt på solen, och några solförmörkelseglasögon eller räddningsfiltar hade jag ju inte till hands, så då gick jag och la mig igen.


Det här är tydligen vad jag missade...

2 kommentarer:

  1. Jag hade också bestämt mig för att pallra mig upp och titta; glömde att ställa klockan och sov sött. Det var mulet när jag vaknade så jag hade inte haft en chans att se något ändå....

    SvaraRadera
  2. Vi får bara ta och vänta i 105 år eller så...

    SvaraRadera