fredag 12 juli 2013

Ät en blomma!

Har det här gått och blivit någon form av matblogg? undrar ni nu. Nej då, lugn i stormen. Saken är den att jag just nu befinner mig i Båstad och har gjort något så oerhört tekniskt som att tidsinställa ett par inlägg, och det var lite sånt här jag hade till hands innan jag åkte. Och dessutom är de ju himla fint att kunna dekorera kakor och mat med lite blomster.


Man kan t.ex. kandera blommor och blader. Den lite slarvige kan doppa det som kanderas ska i uppvispad äggvita, och den lite mer petnoga kan pensla på äggvitan med en liten pensel. Sen är det bara att doppa i socker, flor eller strö allt efter behag, och lägga att torka. Hur fint som helst. Jag kanderade violer, lavendel, isop, rödklöver, rosor och citronmeliss.


En annan bra grej att göra med blommor är att piffa upp en vanlig, tråkig sallad. Här är det samma blommor som ovan med ett litet tillskott av ringblomma. Ett tips är ju att dubbelkolla att blommorna ni använder faktiskt är ätliga, om ni inte känner för att köra lite rysk flourette. 

Det var allt för den här gången. På återseende. 

2 kommentarer:

  1. Hej. Du hann inte ta hand om blomstren innan du for...så nu har jag gjort det. Och jag säger inte var jag har gömt dem...såvida du inte vill ha en skattjakt..??

    SvaraRadera
  2. Haha, din skurk! Jag tänkte precis idag på var jag kunde ha lagt dem! Skattjakt it is!

    SvaraRadera