torsdag 11 juli 2013

Fläderpannacotta med smultronsås

För ett par dagar sen höll jag ju på och svamlade om smultron. Nu slog det mig att jag helt glömde bort att berätta om världens godaste dessert som jag gjorde förra veckan.


Snäll som jag är ska jag här bjussa på receptet. Det kanske inte är helt exakt, i och med att jag höftade en del, men det ska nog gå bra. Det blev fem portioner, men det beror ju helt på vilka formar man använder.
Man behöver;

2,5 gelatinblad (eller något annat slembildande medel i motsvarande mängd)
3 dl grädde
1 msk socker
lite mer än en halv vaniljstång
1 dl outspädd flädersaft
ett par dl smultron
ett par matskedar saft (jag hade, lämpligt nog, en fläder- och jordgubbssaft hemma)

Blötlägg gelatinbladen i lite kallt vatten. Skrapa ur fröna ur vaniljstången och lägg både "skal" och frön i grädden tillsammans med sockret och koka upp. Låt stå och dra en liten stund. Krama ur gelatinbladen och låt dem smälta i grädden. Fiska upp vaniljstångskalet och häll i flädersaften. Låt stå och svalna, men rör om då och då. Häll upp blandningen i lämpliga formar och ställ i kylskåpet i några timmar.

Mosa smultronen genom en sil och spä ut med lite saft.

Stjälp upp själva pannacottan, ett tips är att skölja utsidan av formarna med varmt vatten för att få eländet att släppa. Servera med smultronsåsen, och om ni känner för att lyxa till det lite, släng på ett litet, men ack så dekorativt, smultronstrå.

Asgott, jag lovar!

1 kommentar:

  1. Härligt att få se detta igen - en fröjd för alla sinnen.
    (Jag funderade faktiskt lite på hur det kom sig att du inte berättade om denna läckerhet i förra inlägget).
    Det vattnas i munnen på mig bara jag tänker på detta.

    SvaraRadera