tisdag 6 december 2011

2:a Advent



Idag var en väldigt fin dag. Marcella och Anna kom och satt och stickade i soffan medan jag bakade rockbulle. Hela Sunes jul avverkades också.



Lena och Göstas Rockbulle
(världens bästa saffransbulle)

2 pannor

Smält 125 g smör och släng i 5 dl mjölk. Rör ner 50 g jäst, 2 ägg, 1 tsk kardemumma och 1 1/2 dl socker. Stöt 1 g saffran tillsammans med ett par sockerbitar i en mortel och rör ner det i smeten. Tillsätt vetemjöl till en fin deg och låt jäsa minst en timme.

Rör ihop 2 dl socker, 4 tsk vaniljsocker, 250 g smör och 2 dl hackad mandel.

Kavla ut degen till ett par fina plattor. På med fyllningen. Gillar man kladd kan man med fördel ta dubbel sats fyllning. Mmm, SMÖR! Rulla ihop degen till långa stänger och skär de i lagom bullbitar. Lägg bullbitarna i välsmorda stekpannor, helst av gjutgärn för gemytlighetens skull. Funkar också med annan form. Låt jäsa i 40 min till.

Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker och/eller hackad mandel efter behag.

Ställ bullen i kall ugn och sätt ugnen på 200 grader. Låt stå ca 25 min och sänk därefter värmen till 150 grader och grädda ca 10 min till. Pass på så inte bullen bränns.

Njut. Med glögg. Det gjorde vi.

2 kommentarer:

  1. Herrejestanes - det var en rockbulle av rang vill jag säga! Hur ska man smaka den då? - glögg har jag själv men bulle vill jag ha! morr

    SvaraRadera
  2. Då får man pallra sig till Oslo. Eventuellt vænta ett par veckor och be snællt nær jag anlænder till skogen!

    SvaraRadera