måndag 19 december 2011

Norsk Jul vs. Svensk Jul

Är det någon skillnad? Och i så fall, vilken är bäst?
Lite svårt för mig att inte vara partisk i den här tävlingen, men jag ska göra mitt bästa.

Vi börjar med julmaten.

 

Här kanske vi kan låta bilderna tala för sig själva...
Nej, skoja bara. Smalahove är faktiskt fantastiskt gott, men det är för mycket jobb för för lite mat för min smak. Det norska julbordet består inte, som det svenska, av en buffe av massa smårätter, utan man äter hellre en huvudrätt. Gärna lutefisk, pinnekjøtt (saltat och torkat revbensspjäll av får) eller smalahove. Den norska julematen är mycket mer traditionsrik än den svenska, den julematen man äter idag var det man åt i gamla tider. När man fick ta vara på det man hade. Den serveras på ungefär samma sätt nu som då, inga snygga uppläggningar och fancy tillbehör med andra ord. Pluspoäng till Norge för tradition, men jag tycker ändå att det svenska julbordet är snäppet vassare. Det finns något för alla, och man plockar på sig vad man vill, hur mycket man vill. Fantastiskt.

Sverige-Norge 1-0

                                                                      Julebrus vs. Julmust.
I Norge dricker man inte julmust. Om man inte är svensk och bor i Norge och kan tänka sig att punga ut med typ 80 spänn för en liten flaska. I Norge dricker man julebrus. Jag har ännu inte träffat någon icke-norrman som tycker om julebrus, knappt ens norrmän verkar vara speciellt förtjusta. Jag älskar den. Under julbordssäsongen jobbar man gärna långa dagar och sover få timmar. Energidryck biter inte på mig, och kaffe håller jag mig långt undan. Julebrus däremot, är så fullproppat med socker och konstiga ämnen att jag håller igång i flera timmar mer än jag egentligen orkar. Underbart. Smakar ungefär som nedsmälta gelehallon och har en vacker knallrosa färg. Smaksmässigt vinner julmusten med hästlängder, men frågan är om någon som inte är uppvuxt och van vid smaken skulle gilla den? Julebrusen får poäng för effektivitet.  

 Sverige-Norge 1-1

Adventskalendrar

Med klassiker som Trolltider, Tomtemaskinen och inte minst Sunes jul tar Sverige hem segern i den här kategorin med en gång. Men för rättvisans skull får vi väl tala lite om norrmännens julkalendrar. De har någon form av julkalender varje år, men ofta går samma i repris flera gånger om, och de riktar sig oftare till vuxna än till barn. Största hiten var 2001 med Nissene på låven. Det var en parodi på alla dokusåpor, där deltagarna tvingades gå klädda som julenissar. Denna gick i repris 2003, 2005, 2007 och 2010. I år kom en ny kalender på samma tema, med samma skådespelare. Nissene over skog og hei. Det är skitkul och jag följer med spänning. Men en svala gör ingen sommar, och framför allt inte om det är samma svala år efter år.
 
Sverige-Norge 1-0

Så här i första halvlek är det olidligt spännande. Fortsättning följer...

1 kommentar: