torsdag 29 december 2011

Dagarna mellan

På juldagsdagen spelade vi spel och åt julbordsrester. På juldagskvällen var det den årliga juldagsfyllan på Safiren i Katrineholm som gällde. Det var ungefär som vanligt, förutom att stormen Dagmar drog förbi och ryckte med sig strömmen för hela Katrineholm. Inget ljus, ingen musik och, ve och fasa!, ingen öl. Många blev sura och gnälliga, medan andra, inklusive undertecknad, mest tyckte det var mysigt. Kan också bero på att jag hittade en liten flaskbar som trots allt sålde öl. När vi kom tillbaka till skogen såg vi att stormen även ryckt med sig en av våra granar. Eller våra och våra, man kan väl aldrig äga en gran. Men den stora granen som stod precis på andra sidan vägen från vårt hus. Ekorrsgranen. Hackspettsgranen. Låg nedklubbad på backen, helt av var den. Stackars.


På annandagen var vi bakfulla. Och åt julbordrester. Hemma hos farbror Hasse. Sen var vi på annandagsbio. The girl with the dragon tattoo. De 2-och-någonting-timmarna av våra liv får vi aldrig tillbaka. Nä, så illa var det kanske inte. Inte om man gillade svenska filmen, den amerikanska var nämligen typ exakt likadan. Och eftersom jag personligen varken gillade första boken eller första filmen så hade jag noll förväntningar inför denna, så jag slapp ialla fall bli besviken. På kvällen spelade jag igenom hela julklappsspelet "the Tiny Bang Story". Fantastiskt fint peka-och-klicka-och-pussla-och-klura-spel.


I tisdags köpte vi knallgröna myskläder och gul tråd. Sen hämtade vi Adrian vid tåget. Hurra. Sen åt vi julbordsrester. I den stora, men ack så fallna granen växte det ut lekpaket. Vi spelade spel och kollade på deckare resten av kvällen.


Igår var vi på Boda Borg. Vi, i det här fallet, var jag, Anna, Johannes och Adrian. Vilket lag. Och som vi kämpade. När ingen orkade leka mer hade vi klarat alla banor utom två, de svåraste. Och eftersom de, för oss, hade varit fysiskt omöjliga att klara av var det ingen som hängde läpp.



Idag har det varit barn på besök i Hissjöstugan. Finaste familjen Hoinard/Karlsson kom på besök och höll våra träningsvärksömmande kroppar igång. Det är fint med barn. Jag är sugen. Sen var det biodags igen. Den här gången Sherlock Holmes. Jag har inte sett ettan och trodde att det handlade om ganska seriösa filmer, men som jag bedrog mig. Så mycket trams! Helt fantastisk. Och jag blev ju inte direkt mindre kär i Mr. Downey Jr. Gå och se!



Det är skönt med jullov. Nu har jag snart haft på mig min kosedress i två dygn i streck. Allt är som det ska vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar